Arbejdsglæde – 17 beviste måder at skabe mere arbejdsglæde

Vi lever i en tid, hvor det virker som om at arbejdsglæde og medarbejdertilfredshed aldrig har været mere i søgelyset og hypet end det er disse dage. Der bliver skrevet et hav af bøger indenfor arbejdsglæde, afholdt et utal af arbejdsglæde foredrag og vi drukner nærmest i fagtermer og buzzwords såsom konflikthåndtering, forandringsledelse, personlig udvikling, positiv psykologi, arbejdspladsvurderinger, trivselsundersøgelser og jeg kunne blive ved.

Men på trods af dette enorme fokus på arbejdsglæde indenfor både det private og det offentlige, så halter vi alligevel lidt efter. En undersøgelse udarbejdet af Arbejdsglæde nu viser nemlig i en rundspørge blandt 703 danskere, at hver tredje af os har mindst 1 dårlig dag på jobbet om ugen og hele 17% svarede at de har dårlige dage på jobbet flere dage om ugen.

Arbejdsglæde har stor indflydelse på arbejdspladsen


Naturligvis er det helt normalt at have en dårlig dag på arbejdet. Det har vi alle en gang imellem. Men hvis det tager overhånd så har det alvorlige konsekvenser for os, både på jobbet og derhjemme. Men det modsatte har ligeledes håndgribelige fordele for virksomheden.

Prøv at tænke over følgende.

Ifølge Hubspot så er det blevet bevist at arbejdsglæde kan øge produktiviteten blandt medarbejdere med minimum 12%. Så der er ingen tvivl om, at din arbejdsplads vil vokse hurtigere hvis der er en høj arbejdsglæde. 

Så hvis du ligesom mig nu også tænker over, hvad der kan forbedre ens arbejdsglæde og minimere de sure og trælse dage på jobbet, så har vi her samlet 17 gode måder og tips til at skabe mere arbejdsglæde på arbejdspladen!

1. Skab et stressfrit arbejdsmiljø

Lad os lige starte med at kigge på nogle skræmmende statistikker. Ifølge Stress foreningen så forudser verdensorganisationen WHO at stress og depression vil blive en af de største sygdomsfaktorer i år 2020. Hvordan ser det så ud i Danmark? Desværre er der 430.000 danskere, svarende til 10-12%, der oplever symptomer på alvorlig stress hver dag. Derudover, så er 500.000 danskere der føler sig udbrændte på jobbet pga. Stress.

Hvordan kan ændre denne udvikling? Det kan vi ved først og fremmest ved at skabe et stressfrit arbejdsmiljø. Arbejdsglæde kan nemlig forbedres og øges når medarbejdere kan trives i et stressfrit arbejdsmiljø, hvor de føler de er værdsat og ikke behøver at gå rundt og frygte at de mister jobbet hvis de laver en fejl.

Medarbejdere kan anvende en række teknikker til at undgå stress i hverdagen såsom at spise sundt og varieret, eliminere negative tankestrømme og og løse samt takle konflikter når de opstår (i stedet for at lade dem hobe sig op). Ligeledes kan arbejdsgivere og chefer fokusere på, at opretholde en åben og tydelig kommunikation på arbejdspladsen, give de ansatte medbestemmelse og kontrol over deres arbejdsopgaver og anerkende og rose dygtige medarbejdere ofte.

2. Gør noget du elsker hver dag!

Det er umuligt at undgå at føle sig lidt øv eller nede efter en lang arbejdsdag en gang imellem, men du kan faktisk gøre en hel del for, at booste dit humør igen! Sørg for at have en ting du gør hver dag. Det kan være små ting som, at tage et langt varmt bad, læse et kapitel af din yndlingsbog, gå en tur, se et afsnit af din yndlingsserie eller meditere i 10 minutter.

Du kan også sørge for, at gøre noget du elsker hver dag på dit job. Tænk over hvilke arbejdsopgaver eller lignende, som du holder af at lave og så sørg for at lave det hver dag. For eksempel så går jeg en lille tur på 5-10 minutter hver dag når jeg er på job, hvilket faktisk hjælper til at øge min produktivitet. 

3. Hæng ud med positive kolleger!

Der er intet der kan øge ens arbejdsglæde mere end at tilbringe tid med dine positive kollegaer. Der er på den anden side intet der kan gøre dig mere irritabel og utilfreds end at være omringet at negative kollegaer. Hvis du oplever negativitet på din arbejdsplads så konfronter din chef med ønsket om, at skabe mere positivitet på arbejdspladsen. Men ellers er det meget simpelt. Hæng ud med kollegaer der deler dit positive mindset. De andre vil nemlig kun reducere din arbejdsglæde. 

4. Gør noget du er god til hver dag! 

Der er intet der kan få dig til at føle mere tilpas end at løse en arbejdsopgave til perfektion eller skabe et resultat for virksomheden. Reducer dine dårlige dage på jobbet og øg din arbejdsglæde ved at gøre noget du er god til hver dag. Success skaber mere succes og medarbejdere som er engagerede og fast besluttet på at forbedre deres kompetencer eller opnå et givent mål, oplever øget selvværd og selvtillid. 

5. Gør dig selv til en initiativtager! 

Oplever du noget på din arbejdsplads som tærer på arbejdsglæden og tilfredsheden blandt dine kollegaer? Gør noget ved det! Snak med din chef og find ud af hvad I sammen kan gøre for, at skabe forandring og bringe mere positivitet og arbejdsglæde ind på din arbejdsplads.

Bliv en initiativtager!

Join jeres festudvalg, så du kan planlægge sjove events og fester for virksomheden. Jamen vi har ikke et festudvalg? Ingen problem - start et! Join jeres arbejdsrelaterede sportshold. Intet sportshold? Start et! Kom i gang med at gøre noget ved arbejdsglæden på arbejdspladsen, hvis ikke andre gør det! 

6. Små pauser øger din arbejdsglæde! 

Stræk dine ben, tag en tur udenfor eller endda bare rundt omkring i kontoret. Lav små træningsøvelser, mediter i 5 minutter eller sæt dig og drik en kop kaffe et roligt sted. Bryd med den kedelige og usunde vane med at sidde ned på din plads hele dagen lang. Tag nogle dybe vejrtrækninger og brug lidt tid på at planlægge resten af dagen. Måske du har noget du ønsker at dele med din kollega? Ikke brug tid på at e-maile om det eller chatte i Slack! Lav en walk-&-talk og få lidt frisk luft.

Alle disse ting hjælper dig til, at blive gladere og få mere glæde ved dit arbejde. 

Arbejdsglæde statistikker


Okay, før vi går videre så lad os lige holde en lille pause og se på nogle spændende statistikker. For virkelig at forstå den målbare effekt arbejdsglæde og medarbejdertilfredshed kan have for din virksomhed, så tjek disse ud:


1. Virksomheder med engagerede medarbejdere overgår virksomheder med lavengagerede medarbejder med hele 202% (Business2Community)

2. 83% af medarbejdere som bliver tilbudt nye muligheder ift. Flere arbejdsområder mere ansvar osv. Er mere tilbøjelige til at blive i virksomheden (Reportlinker)

3. Hele 42% af millenials nævner at læring og udvikling på arbejdspladsen er den vigtigste fordel når de skal vælge job (Udemy)

4. I en undersøgelse blandt 2.000 medarbejdere svarer 43% at arbejdskulturen er den primære årsag til at de leder efter nyt job (Hays)


Ja okay, der er vidst ingen tvivl om at arbejdsglæde og company performance hænger stærkt sammen. 

Så vi må hellere hoppe videre i listen! Arbejdsglæde here we come!


7. Dårlig ledelse er en arbejdsglædedræber!

Undersøgelser viser, at dårlig ledelse har enorme negative konsekvenser. Det gør medarbejdere ineffektive, fører til frustration, øger stressniveauet på arbejdspladsen og forværrer relationer mellem kolleger. Sikke da noget værre noget! Så hvis du er en ansat der oplever dårlig ledelse, så tag en åben snak med din chef og giv feedback. Hvis du er en chef og anerkender, at du kan forbedre din ledelse, så tjek denne liste som Jobindex har udarbejdet.

8. Udarbejd medarbejdertilfredshedsundersøgelser! 

Det er vigtigt at monitorere medarbejdertilfredsheden i en virksomhed på kontinuerlig basis. Hvorfor? Fordi ellers finder du aldrig rigtig ud af hvor sund arbejdskulturen er og hvordan det står til med arbejdsglæden. Det er også et klart signal overfor dine medarbejdere, at I værdsætter deres feedback og trivsel og er en unik måde at identificere områder der trænger til forbedring.

Et effektivt værktøj til dette er eNPS (employee Net Promoter Score) og ellers kan du blot lave en simpel survey i Google Forms. 

9. Ryd op på dit skrivebord! 

Få nu ryddet op på dit skrivebord. Det er bevist at rod kan have en negativ effekt på din evne til at koncentrere, hvilket går ud over din arbejdsglæde. Kig dig omkring på dit skrivebord. Det ville undre mig hvis ikke der ligger noget overflødigt rod på dit skrivebord, som du alligevel ikke bruger. Væk med det. Efterlad kun de ting du absolut skal bruge hver dag. 

10. Få nogle planter ind på kontoret!

Du har garanteret en masse planter derhjemme hos dig selv. Husk også at bestille nogle til kontoret. Studier har vist at planter skaber et mere positivt arbejdsmiljø, da de gør luften mere frisk og generelt pynter i et ellers ofte kedeligt kontormiljø. Dette er en meget nem og hurtigt måde at skabe mere arbejdsglæde på jeres arbejdsplads.

11. Deaktiver dine app notifikationer! 

Hvor mange gange tjekker du din telefon om dagen? Først er det Facebook, så Instragram og så kommer der også lige en ny invitation på LinkedIn. Vær helt ærlig. 

Alle disse notifikationer forværrer vores koncentration, hvilket gør at vi mister fokus på de vigtige arbejdsopgaver. Læg telefonen væk. Du vil hurtigt opleve at du er meget mere produktiv i løbet af en dag, hvilket øger din arbejdsglæde. Så kan du scrolle alt det du vil på diverse apps når du får fri.

Personalegoder og arbejdsglæde


12. Personalegoder = større arbejdsglæde!

Arbejdsglæde kommer i mange former. En af dem er også at have en attraktiv og fleksibel lønpakke. Her kan personalegoder være med til at skabe en mere attraktiv arbejdsplads, og dermed tiltrække, fastholde og motivere medarbejdere. Disse goder kan f.eks. Være en frokostordning eller en pensionsordning. 

Hvad angår pensionsordningen, så kan arbejdsgivere vise at de tænker over deres medarbejderes fremtid og økonomiske sikkerhed ved at tilbyde en pensionsordning, så de kan spare op til deres tredje alder. En attraktiv pensionsordning er faktisk vigtigt for at være i stand til at både tiltrække og fastholde ansatte.

"Jamen vi har ingen pensionsordning - hvad gør vi"?

Keine problem!!

Mød Grandhood. Vi er en firmapensionsordning for små og mellemstore virksomheder og for kun 59 kr pr. Måned kan din arbejdsgiver facilitere en ordentlig pensionsordning til dig, hvor du får adgang til vores smarte pensions app og får mulighed for at spare op til din tredje alder! 

Hvis I allerede har en pensionsordning der, hvor du arbejder så tip alligevel din chef. Vi kan højest sandsynligt tilbyde jer en bedre og billigere pensionsordning. 

Til at starte med, så har Grandhood gjort det lettere end nogensinde at forhandle en pensionsordning på plads med din arbejdsgiver. Ved at betale 59 kr om måneden, kan din arbejdsgiver give dig adgang til en god og billig pensionsløsning. (Og nej. Der er ikke noget med småt).

Og nu din arbejdsgiver har sagt ja til din pensionsløsning kommer det opfølgende spørgsmål: Hvor meget skal virksomheden bidrage med, og hvor meget kommer du selv til at betale i egen pensionsopsparing?

Hos Grandhood bestemmer du helt selv, hvor mange penge du ønsker at bidrage med til din pensionsopsparing, så længe det ikke overgår dit maks. fradrag for indskud på ratepension på 55.900 kr (2019).  

Der er også 3 helt klare fordele ved en pensionsopsparing sammenlignet med en “almindelig” opsparing:

  1. Du kan spare op af din løn før du betaler skat
  2. Vi investerer dine penge i værdipapirer
  3. Du betaler løbende en lavere skat på dit pensionsafkast 

Overvejer du at tilbyde en pensionsløsning til dine medarbejdere? I så fald har vi lavet en tjekliste for at hjælpe dig med at strukturere processen og vælge den rigtige udbyder. Du kan få tjeklisten tilsendt lige her.

Du skal garanteret også videre i dagens program, så her kommer lige de sidste 8 måder til at skabe mere arbejdsglæde helt hurtigt! 

13. Er du arbejdsgiver? Sørg for at skabe en klar retning for dine medarbejdere!

14. Gode relationer til kollegerne øger arbejdsglæde markant! 

15. Manglende opbakning fra lederen forværrer arbejdsglæden. Er du leder? Husk at være støttende overfor dine medarbejdere og bakke dem op på ugentlig basis. 

16. Husk fredagsbaren! Ugentlige eller månedlige sociale events eller aktiviteter såsom en fredagsbar, bordtennisbord, frokostordninger eller lignende er med til at skabe øget arbejdsglæde og stærkere bånd mellem medarbejderne.

17. Skab en arbejdskultur, hvor man kan lære af hinanden og har lysten til altid at lære mere. 

Vil du læse mere?


Læs også vores blogpost Lønforhandling – 23 geniale tips og råd til at få mere i løn

Det kan også være, at du er arbejdsgiver og ønsker at vide mere om Grandhood løsningen? Så læs vores 10 must reads om vores pensionsløsning for arbejdsgiveren

Hvis du er medarbejder i en lille eller mellemstor virksomhed og gerne vil vide mere om Grandhood løsningen så læs vores 10 must reads om Grandhood løsningen for medarbejdere

3 minutter

Det er hvad det tager for en virksomhed at tilmelde sig vores løsning.