“Vi er en meget fleksibel arbejdsplads med et mantra om åbenhed. Det er vigtigt for os, at det går igen i alt, hvad vi gør”

Vi har mødt Sandra Rasmussen, Office Manager / People & Culture hos ÅBEN, til en snak om at skabe en socialarbejdsplads, hvor der lyttes til medarbejdernes input og idéer, og have fokus på at skabe en sund kultur i forhold til at drikke alkohol, når man er en bryggerivirksomhed med ugentlige fredagsbarer.

Læs interviewet med ÅBEN og deres gennemgående mantra om åbenhed på tværs af hele virksomheden.

De står bag den famøse “Bryg 61”, der i dag er deres signatur øl, og hvis navn stammer fra de 60 forsøg det tog, at komme frem til den helt rigtige opskrift. Deres ikoniske og let genkendelige øllabel, der deler sig midt på fronten af deres øl og skærer tværs ned gennem deres logo og navn, understreger den åbenhed, der kendetegner hele deres brand. En designmæssig genistreg, om du vil.
Bryggeriet ÅBEN er i dag repræsenteret på barer og butikker i hele landet med deres øl, der let kan kendes på den ikoniske øllabel. De har også egne ølbarer og er medarrangør på en festival. For i takt med at virksomheden er vokset, er de gået fra kun at være et bryggeri, til i dag at være et oplevelsesbaseret brand.

Øl dåser fra Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.

“Det er vigtigt for vores medarbejdere, at de kan sikre sig rent økonomisk, men i lige så høj grad - hvis ikke højere - den mentale og fysiske tryghed i, at de har mulighed for at komme til lægen eller få en kompensation, hvis uheldet er ude.”

Læs mere om forsikringer →
Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.

Et uformelt åndehul

Når man besøger ÅBENs bryggeri i Kødbyen, mærker man med det samme den åbne og uformelle stemning og får instinktiv lyst til at tage plads ved et af deres langborde i baren. På den anden side af den står Sandra Rasmussen, som vi har sat i stævne. Hun har til daglig ansvaret for at skabe den gode kultur og stemning blandt medarbejderne.

Rundt omkring os, i det rå lokale med højt til loftet og de blankt skinnende øltanke, står bryggerne på stiger og tilser brygningen, andre holder møder mellem de store tanke, alt i mens der hele tiden er trafik ind og ud. Det er ikke kun i barens åbne timer, at stedet er velbesøgt, alle er nemlig velkommen hos ÅBEN.

Det går igen for alle bryggeriets beværtninger, fortæller Sandra. Her skal der nemlig være åbent for alle, og målet er, at det skal være et uformelt åndehul og community - både internt og eksternt. Der skal være åbenhed overfor nye ideer, tiltag og samarbejder.

Et mantra der stammer fra da ÅBEN først startede med at brygge øl, og oplevede at alle i branchen var meget åbne og villige til at dele erfaringer og knowhow. Der var et godt fællesskab med andre ord. Og det er deraf navnet "ÅBEN" kommer. For de vil gerne stå for den åbenhed, de selv oplevede, og samtidig være med til at videreføre den til andre både inden- og udenfor branchen.

At være åben for nye idéer og eksperimenter gør sig ikke kun gældende i deres sortiment, men også i deres arbejdskultur, hvor alle er lige uanset, om man brygger øl, står i baren eller sidder bag skrivebordet. Der er et fladt hierarki og alle har en stemme. Derfor er der åbenhed i kommunikationen omkring de tiltag, der bliver sat i søen for at øge trivslen, samtidig med at medarbejderne også inddrages i overvejelserne herom, og det er lige fra sociale arrangementer til pensionsordning.

Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.

“Det er fedt, at vi med Grandhood kan mixe og matche og give vores medarbejdere mulighed for selv at vælge.” 

Se vores produkter

En 'voksen' virksomhed

Virksomheden er vokset meget de sidste par år, og flere medarbejdere efterspurgte pension. Ikke nødvendigvis for at der skulle komme noget mere i lønningsposen den vej, men om der kunne blive stillet en løsning til rådighed: "Det ville vi rigtig gerne imødekomme. Det har været en samlet beslutning for virksomheden, og en del af det, der har være med til at gøre os til en voksen virksomhed."

For især medarbejderne i produktionen spillede det en rolle at få forsikringer: “Det er vigtigt for dem, at de kan sikre sig rent økonomisk, men i lige så høj grad - hvis ikke højere - den mentale og fysiske tryghed i, at de har mulighed for at komme til lægen eller få en kompensation, hvis uheldet er ude.”

Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.
Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.

ÅBEN har medarbejdere med forskellige funktioner - bryggere, kontoransatte mm. Så derfor var det en prioritet at få en fleksibel løsning, for at de forskellige medarbejdergrupper kunne få den bedst mulige sikring, men uden at andre samtidig blev tvunget til at være med, forklarer Sandra:

“Det er fedt, at vi med Grandhood kan mixe og matche og give vores medarbejdere mulighed for selv at vælge. Ingen bliver påduttet noget, man bestemmer selv hvor meget man vil spare op, hvilke forsikringer man ønsker, og om man vil være med i det hele taget.”

ÅBEN er på Grandhoods frivillige løsning, Mix‘n’Match. Skal vi hjælpe dig med at få samme fleksible løsning?

Book en snak

“Grandhood talte meget ind i ÅBENs ånd og identitet. Den digitale tilgang, som vi også selv har internt, tiltalte os.” 

Se vores app

“Grandhood talte meget ind i ÅBENs ånd og identitet. Den digitale tilgang, som vi også selv har internt, tiltalte os. Men især det med at gå utraditionelt til værks og være åben for nye ideer og måder at gøre tingene på, var fedt.“

Hos ÅBEN er de også klar på at gøre tingene på nye måder. Generelt er hver dag forskellig og kan hurtigt tage en ny drejning: “Vi er meget iderige og meget åbne for at høre alles forslag. Ingen ideer er dårlige.”

En af ideerne kom fra deres Head of Design, som fandt på deres ikoniske label. Her skulle åbenheden også gå igen: “Vi bruger egentlig, det der traditionelt er bagsiden af labelen til vores forside. Normalt mødes enderne af lablen jo på bagsiden af øllen, og danner den her åbning, men vi bruger den åbning på fronten af vores øl til at signalere åbenheden i vores brand. Samtidig symboliserer vores logo - vores ‘Å’ - et menneske. Tanken bag designet har været at skille det hele ad, for at åbne det op.”

Øl dåser fra Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.
Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.

Om at være en socialarbejdsplads

Men det er ikke kun, når det handler om design, at ÅBEN er åben for at lytte til sine medarbejdere. Den daglige trivsel og det sociale liv er også et område, hvor medarbejderne bliver inddraget, og et område de som virksomhed har meget fokus på, forklarer Sandra:

“Vi er en meget social arbejdsplads, og når vi ansætter, er det vigtigt at folk passer ind i den kultur og åbenhed der hersker. Og det er vigtigt, at det er på tværs af alle barer. Det skal være sådan, at alle føler, at de er med, for i vores øjne har alle noget at byde ind med.”

Netop det sociale gøres der en særlig dyd ud af. ÅBEN har fleksible arbejdstider, sociale arrangementer i alle afskygninger; julefrokoster, sommerfester, ugentlige fredagsbarer og mindre team events på tværs af barerne. Selvom der ofte er run på i Kødbyen, spiser alle frokost sammen hver dag: “Det er vigtigt, at vi prioriterer at tage tiden til at samles”.

Men ud over frokosten er de sociale arrangementer valgfri: “Vi producerer øl og er bevidste om, at vi er en ung virksomhed med unge medarbejdere, så vi skal også sørge for at skabe en kultur, hvor man ikke skal føle sig tvunget til at drikke alkohol. Derfor er der selvfølgelig også altid alkoholfrie alternativer, og det er helt frivilligt, om man vil deltage.” Også her skinner mantraet om åbenhed igennem hos det, der startede som et hobbyprojekt, men i dag er Danmarks nye darling inden for bryggeribranchen.

Sandra Rasmussen, office manager / head & people hos Åben Bryggeriet fotograferet på Åbens bar i Kødbyen. En portræt af Åben som Grandhood kunde.

Om ÅBEN

ÅBEN blev startet som et hobbyprojekt i 2017 af Philip Hulgaard og Johannes Karstof på en nedlagt landejendom i Kolding. I dag drives virksomheden af Philip, og bryggeriet er rykket til København, nærmere bestemt Kødbyen, hvor der også er kontor, en bar og pop-up restaurant. Derudover har ÅBEN også barer i Roskilde og i Aarhus, med flere på vej, og er medarrangør af festivalen ‘O days’ på Refshaleøen i København.

Mere om ÅBEN  →