Pension
App og integrationer
Hvorfor Grandhood
Hjælp
Dansk
Mens resten af restaurationsbranchen oplever stor udskiftning i personalestablen bl.a. pga. urimeligt hårde arbejdsvilkår, har den lille okkergule Christianshavneroriginal, Færgecaféen, med kaptajn Erik Frandsen ved roret, formået at opbygge en sund forretning hvor gæsterne vender retur og personalet bliver hængende. Vi har mødt den tidligere sømand til en snak om at skabe en moderne arbejdsplads, der hviler på ældgamle danske traditioner.
På Strandgade 50 i hjertet af Christianshavn ligger det, Kaptajn Erik Frandsen selv omtaler som sit livsværk: en bygning og et skib, der begge bærer navnet Christianshavn Færgecafé. Et samlingssted for lokale Christianshavnere, skibsredere og madglade gæster fra ind- og udland, der kommer for at sætte tænderne i gedigen dansk mad med et twist og skylle ganen i hjemmelavet snaps.
Der er blevet drukket kolde øl i de maritime omgivelser hos Færgecaféen i mere end 150 år. Men det var først da Erik Frandsen overtog stedet, at der også blev sat fokus på at skabe en kulinarisk og vanedannende madoplevelse:
“Jeg overtog Færgecafeen i 2013. Dengang var stedet en nedkørt bodega. Der var ikke nogle gæster. Der blev røget og drukket alkohol i urimelige mængder. Det ville jeg gerne lave om på. Jeg drømte om at lave mad af høj kvalitet til de brede masser med en respekt for de danske traditioner - men med et moderne spin,” siger en storsmilende kaptajn Erik, mens han nipper af en hjemmelavet æblesnap, der ifølge hovedpersonen er menukortets bedste.
Den lune stemning i de historiske lokaler mærkes instinktivt, når hoveddøren med skibsvinduet går op og Erik og hans overtjener byder velkommen. Selvom vi møder Erik udenfor åbningstid, er det ikke svært at forestille sig, hvordan her om nogle få timer kommer til at summe af liv fra spisende frokostgæster. Man kan undres, hvordan det kan lade sig gøre at transformere et brunt værtshus til en succesfuld restauranthistorie. Ifølge hovedpersonen skal svaret findes i en kombination af tre faktorer.
“Vi har fokus på at skabe en god madoplevelse, en god forretning og et godt arbejdsmiljø. Der er er ingen af de tre ting, der kan stå alene. Man skal ikke bare være god til at tjene penge på bekostning af kvalitet og arbejdsmiljø. Hvis ikke arbejdsforholdene er i orden, får jeg svingdørspersonale, og hvis ikke maden smager, ser jeg ikke gæsterne igen.”
Den bookede kalender indikerer, at Erik har fat i den lange ende. Gæsterne kan ikke nøjes med at sætte tænderne i den vaskeægte færgemad en enkelt gang. De vender tilbage. Bliver stamgæster. Slår vejen forbi til dagens ret i hverdagen eller 200 grams kalve-wienerschnitzel i weekenden. Og personalet. De bliver hængende ulig udviklingen i branchen, hvor især kokke i stor stil skifter a la carte-restauranterne ud med et job i f.eks. virksomhedskantiner.
Men hvordan holder man på medarbejdere i en branche, der er præget af stor udskiftning?
Til det svarer Erik: “Hvis man skal se på, om der er kommet noget positivt ud af corona, så er det, at der er kommet endnu mere fokus på arbejdsmiljø, fokus på personen og på fastholdelse. Det gælder både hos os, men også i branchen generelt.”
Et af de initiativer Færgecaféen har søsat i kølvandet på Corona for at sætte yderligere fokus på arbejdsforholdene er bl.a. en fleksibel pensionsaftale hos Grandhood:
“Restaurationsbranchen er ikke kendt for høje lønninger, derfor er det vigtigt, at vi kan tilbyde noget ekstra i form af fx pension. Vi har medarbejdere her i alle aldre. Nogle er studerende og deltidsansatte og sparer op til den store jordomrejse, mens andre er her fuld tid og har børn og hus. Med den firmapensionsaftale jeg har lavet hos Grandhood, kan medarbejderne selv vælge uanset ansættelsesforhold, om de vil have mere i løn, eller om de vil have pension. De studerende vil typisk have alt udbetalt, mens de ældre vil spare op til pension, og det glæder mig, at jeg kan tilbyde mine ansatte den fleksibilitet.”
Pension er ikke det eneste indsatsområde. Hos Christianshavneroriginalen har man også arbejdet for at skabe en endnu bedre omgangstone blandt personalet.
“Tonen i restaurationsbranchen er kendt for at være hård. Derfor har vi sat fokus på, hvordan vi taler til hinanden. Det skal være rart at gå ud og tale med kokken. Og vi skal have hinandens ryg, når gæsterne bliver grove. I det hele taget arbejder vi bare meget med, at vi skal være gode til at italesætte, når der opstår problemer af enhver art. Det giver tryghed. I Færgecaféen skal alle skal kunne rummes. Og alle skal rumme alle.” Lyder det afsluttende fra kaptajnen.”