Firmapensionsordning: 3 simple trin til at oprette en firmapensionsordning

Vidste du godt, at ifølge en undersøgelse udarbejdet af ATP omhandlende firmapensionsordning, indbetaler i omegnen af to millioner danskere i den arbejdsdygtige alder omkring 10-11 pct. af deres indkomst i pension, mens omkring 630.000 – svarende til 22 pct. – af danskerne slet ikke har en pensionsopsparing. Dette udgør altså et alvorligt samfundsmæssigt problem, og vi risikerer, at det medfører en yderligere skævvridning af forholdet mellem rig og fattig, når denne store gruppe af personer når til deres tredje alder. Vi bør derfor arbejde på at gøre noget ved dette problem og ét af de steder vi kan arbejde på at forbedre er virksomheders firmapensionsordning. Hos Grandhood er vi netop på en mission om at skabe verdens første 100% digitale pension for selvstændige og små virksomheder og derved gøre firmapensionsordning nemt, digitalt, billigt og med gode investeringsmuligheder. Få tilsendt vore firmapension tjekliste lige her! Der er nemlig en lang række fordele ved at finde den helt rette firmapensionsordning, som ansatte finder tilfredsstillende. En ordentlig firmapensionsordning kan nemlig gøre en stor forskel, når det kommer til rekruttering og fastholdelse af talent i virksomheden. Men en god firmapensionsordning betyder også, at medarbejdere får en bedre dækning samt flere penge til opsparing. Så vær chefen som tager dine medarbejderes fremtid seriøst og bliv en helt i deres øjne ved, at følge disse 3 simple trin til at oprette firmapensionsordning for både virksomhed og medarbejdere.

Drop den obligatoriske firmapensionsordning

En firmapensionsordning kan oftest kategoriseres i en frivillig, hvor medarbejderne selv aktivt vælger, om de vil tilmelde sig firmapensionsordningen eller obligatorisk, hvor alle medarbejdere er omfattet af pensionsordningen. Rigtig mange vælger den obligatoriske grundet administrative fordele, men det kan sende et forkert signal til de ansatte at man som virksomhed har en obligatorisk firmapensionsordning fra ofte et af de store pensionsselskaber. Det er nemlig i langt de fleste tilfælde utrolig dyrt og det går i sidste ende ud over medarbejdernes pensionsopsparing samtidig med at det giver dem en følelse af mangel på valgfrihed. Ved netop at tilbyde medarbejdere en frivillig firmapensionsordning, så har medarbejderne muligheden for at opsøge både bedre, billigere og langt mindre komplekse pensionsløsninger, som passer til deres behov. På denne måde bliver der også skabt langt større tillid mellem virksomheden og medarbejderne.

Vælg en ordentlig firmapensionsordning og bliv der

Firmapensionsordning er i nogle tilfælde noget virksomheder udskifter så snart de får et bedre tilbud. Men dette kan have seriøse konsekvenser for medarbejdernes pensionsopsparing. Ifølge Berlingske Business mister en almindelig lønmodtager nemlig tusindvis af kroner - og i mange tilfælde uden at være klar over det- fra sin pensionsopsparing, når virksomheden vælger en ny pensionsordning. Fordi hver gang en forsikringsmægler sælger en ny firmapensionsordning til en virksomhed, så opkræver de nemlig svimlende 12 pct. af de ansattes pensionsopsparing det første år. Det betyder altså at gennem et helt arbejdsliv så bliver det nemt til 100.000 kr. Før pensionsopsparingen kan udbetales. Så sørg for at finde en firmapensionsordning som passer til både virksomhed og medarbejdere, og hvis der skal skiftes så husk at spørge medarbejderne om lov.

Vælg den digitale firmapensionsordning

Pensionsmarkedet har i rigtig mange år bestået af de samme store pensionsselskaber, hvor pensionsløsningerne ofte er dyre, besværlige og komplekse. Dette har også resulteret i det høje antal af personer uden en pensionsopsparing, simpelthen fordi de ikke kan se værdien i det samt ikke kan forstå de komplekse nuværende pensionsløsninger. Heldigvis er der de seneste år blevet oprettet nye og innovative pensionsselskaber, som gør op med de store pensionsselskabers besværlige og dyre løsninger. Er du selvstændig eller en lille virksomhed med 1-50 ansatte så kan det altså betale sig at rette fokus mod disse pensionsselskaber såsom Grandhood, som er verdens første 100% digitale pensionsløsning til selvstændige og små virksomheder. Fordelen ved f.eks. Grandhood er, at man som virksomhed nemt og ubesværligt kan registrere sig via hjemmesiden og så kan medarbejderne via en intuitiv og smart app følge med i deres pensionsopsparing og på denne måde altid have kontrol over hvordan ens pensionsopsparing udvikler sig. Vi håber, at du med denne blog omkring hvorfor en firmapensionsordning er vigtigt at fokusere på samt 3 simple trin til at oprette en, er kommet tættere på at oprette en firmapensionsordning. Hvis du ligesom tusindevis af andre små virksomheder eller ansatte står uden en pensionsopsparing i dag, så kan Grandhood hjælpe dig med at komme igang med vores digitale app-baserede pensionsløsning der er gjort enkel, digital, billigere og med mulighed for gode investeringsafkast. Grandhood lancerer en ny prismodel, som introducerer en lav månedlig abonnementsbetaling for virksomheden pr. medarbejder, kombineret med en lav ÅOP for den enkelte ansatte, hvilket skaber værdig for både virksomheden og den enkelte ansatte. Læs også vores 3 bedste trin til at få en ordentlig pensionsopsparing, hvis du vil blive klogere på hvordan man opretter en pensionsopsparing samt vores blogindlæg Pension for selvstændige gjort simpelt med Grandhood

3 minutter

Det er hvad det tager for en virksomhed at tilmelde sig vores løsning.